Sikkerhetsløsninger for leddheiseporter

Sikkerhet er viktig når det gjelder leddheiseporter. Vi tilbyr derfor mekaniske og elektriske sikkerhetsløsninger som forhindrer at porten kommer i kontakt med mennesker, kjøretøy og hindringer. Overdreven sikring av leddheiseporter er unødvendig og kan være ugunstig, ettersom det krever ting som ekstra plass for montering og bruk, og kan føre til at komponenter hindrer eller skader hverandre. Vi leverer sikkerhetssystemer som er sertifiserte av TüV Nord og tilfredsstiller de strengeste krav og standarder.
Les detaljert produktbeskrivelse

Mekaniske sikkerhetsløsninger:

– Fjærbruddsikring
Den europeiske EN-13241-1 standarden fastsetter at en leddheiseport alltid skal lukkes kontrollert. Alle manuelt drevne leddheiseporter må derfor utstyres med en fjærbruddsikring. Denne anordningen blokkerer fjærakselen dersom en fjær knekker, og forhindrer på denne måten at porten lukkes eller faller ned ukontrollert. Med motordrevne leddheiseporter brukes det en selvlåsende girkasse i stedet for en fjærbruddsikring, ettersom fjærbruddsikring bare er nødvendig for en motor med frikobling.

– Wirebruddsikring
Sikkerhetsnormen sier at bremsekraften til begge løftewirene må være seks ganger vekten til et balansert portblad. Det er ikke nødvendig med noen sikkerhetsanordning hvis wirene er i samsvar med kravene til bremsekraft. Hvis denne sikkerhetsmarginen ikke kan garanteres, må porten være utstyrt med en wirebruddsikring. Dette forhindrer at porten faller ned hvis wiren ryker. Montering av en wirebruddsikring krever 50 mm ekstra ved siden av skinnen.

– Antiløft-mekanisme
En komponent designet spesielt for lette motoriserte porter som forhindrer løft når porten er låst og dermed reduseres faren for innbrudd. Manuelle porter er utstyrt med fjærbelastet, mekanisk skyvelås som standard. En slik løsning krever 50mm ekstra plass for montering.

Elektroniske sikkerhetsløsninger:

– Kantsikring
Kantsikring er en løsning som monteres i portens bunntetting, og kan være optisk eller pneumatisk trykkbryter (DW). Hvis signalet mellom disse blir brutt av et objekt eller en person vil porten stoppe og åpnes opp igjen. Maksimum kontakttrykk for kantsikringen er 40 kg. Dersom du har produkter som ikke kan motstå trykk av denne størrelsesorden bør du velge fotocellegitter.

– Wireslakkbryter
Denne sikkerhetsløsningen er installert på begge wirene og stopper motoren dersom en av wirene ryker eller blir slakk.

– Fotocellesikring
Porter med impulsstyrt motorisering må ha en fotocellesikring dersom porten ikke er synlig for brukeren når den betjenes. Det finnes to typer, en modell med en sender og reflektor, og en modell med sender og mottaker. I begge systemene er en sender festet til skinnene på samme side som styreskapet, og en reflektor eller mottaker er festet på motsatt side. Dersom signalet mellom sender og reflektor/mottaker blir brutt, sendes et signal til styringen om å stoppe og returnere porten. Mens reflektorsystemet er sensitivt for støv og fukt er dette ikke tilfellet for modellen med mottaker.